Monday, April 16, 2007

Μετά δαφνών και επαίνων

Αρέσουν πολύ οι περιφερειακοί λογοτέχνες στους εν Αθήναις μηρυκάζοντες τον πολιτισμόν. Προπάντων όταν αντί μυθιστορημάτων- που θα μπορούσαν να γίνουν και ευπώλητα- παρουσιάζουν μια συλλογή διηγημάτων.

Αναμφίβολα ο Βασίλης Γκουρογιάννης με το νέο βιβλίο του «Απο την άλλη γωνία» προσθέτει μια διαφορετικότερη ματιά στα τετριμμένα υλικά της ελληνικής ιστορίας και ηθογραφίας.

Το βιβλίο του τιμήθηκε με πολλές επαινετικές κριτικές απο διάφορους μεγαλόσχημους του λογοτεχνικού μπλόκ, ενώ είναι υποψήφιο για τα βραβεία του Διαβάζω. Αλλος ένας σίγουρος σύμμαχος της υψηλής πύλης των βιβλιανθρώπων, καθώς ο καταξιωμένος συγγραφέας στην ωριμότητά του μεταφέρει ένα κόσμο οικείο και αγαπητό σε εκλεκτούς!

ΥΓ. Αναγκάστηκα να εξαιρέσω της ψηφοφορίας το βιβλίο του Νίκου Λαγκαδινού «Καλύτερα Τύψεις Παρά Απωθημένα» (Εκδόσεις Αγκυρα). Κάποιος, δυστυχώς, έκανε κατάχρηση του δικαιώματος ψηφοφορίας (επιτρέπεται μία ψήφος την ημέρα απο ένα σέρβερ!) με αποτέλεσμα να ειδοποιηθώ απο την εταιρεία ότι γίνεται παραχάραξη του αποτελέσματος. Ετσι εξαιρέθηκε το βιβλίο του συμπαθούς δημοσιογράφου-λογοτέχνη αλλά η εταιρεία κρατάει τα μέχρι τώρα αποτελέσματα της ψηφοφορίας!
Συγγνώμη για το μπέρδεμα αγαπητέ Νίκο.

Το Κατοικίδιο

Ο χρόνος, το πένθος και η μνήμη
Στα βιβλία «Από την άλλη γωνία» του Β. Γκουρογιάννη
1) Βασίλης Γκουρογιάννης: «Από την άλλη γωνία». Εκδόσεις «Μεταίχμιο», 2006, σελ. 151.
Το βιβλίο «Από την άλλη γωνία» του Βασίλη Γκουρογιάννη (γεν. το 1951 στη Γρανίτσα Ιωαννίνων) απαρτίζεται από δέκα διηγήματα, άνισα ως προς το μέγεθός τους και με πρόδηλες τις υφολογικές τους διαφορές, οι οποίες και τα κατατάσσουν, χονδρικά, σε δύο κατηγορίες: στα ρεαλιστικά και σε όσα θα ήταν δυνατόν να υπαχθούν υπό τον τίτλο «διηγήσεις παραφυσικών φαινομένων», τον τίτλο δηλαδή που στέγαζε τα κείμενα που συνιστούσαν την πρώτη πεζογραφική εμφάνιση του συγγραφέα, το 1990 (είχαν προηγηθεί δύο ποιητικές καταθέσεις του). Μια δεύτερη διάκριση θα μπορούσε να γίνει ανάμεσα στα «αστικά» κείμενα του βιβλίου, όπου η αφήγηση εκτυλίσσεται στο αθηναϊκό σήμερα, και στα «ηπειρωτικά», που είναι και τα περισσότερα· σε αυτά ο γενέθλιος τόπος του συγγραφέα αναδεικνύεται συμπρωταγωνιστής, είτε ως μνήμη (πικρή ή ηδεία, πάντως ανεξίτηλα σημαδιακή) είτε με τη σημερινή του υπόσταση. Οι εξ Ηπείρου συγγραφείς (αν κρίνουμε όχι μόνο από τον Βασίλη Γκουρογιάννη αλλά και από τον Σωτήρη Δημητρίου, τον Μιχάλη Γκανά και αρκετούς άλλους) είναι από τους «περιφερειακούς» λογοτέχνες που κομίζουν και διατηρούν και στο άστυ το «ιδίωμά» τους, ως αναξάλειπτο στοιχείο της λογοτεχνικής τους ταυτότητας - και δεν εννοώ εδώ (μόνο) το γλωσσικό ιδίωμα.
Ωριμη γραφή
Επειτα από τρία μυθιστορήματα («Το ασημόχορτο ανθίζει» «Ο θίασος των Αθηναίων», «Βέβηλη πτήση») και την εμβόλιμη «ποιητική σύνθεση «Μήδεια», ο Γκουρογιάννης επανακάμπτει στη μικρότερη φόρμα, και με ώριμη γραφή ανακτά όσα πιστεύω πως είχαν απειληθεί στη «Βέβηλη πτήση», όπως ήταν η αφηγηματική ενάργεια και η σίγουρη σκόπευση. Ο τίτλος του βιβλίου, «Από την άλλη γωνία», που αποσπάται από το δεύτερο διήγημά του (ένα από τα δύο ποδοσφαιροκεντρικά, το πιο αδύνατο των δέκα του συνόλου, αφού εξαντλείται στη νατουραλιστική πινελιά), υποδεικνύει τη συγγραφική πρόθεση να θεωρηθεί η Ελλάδα του 20ού αιώνα και των αρχών του 21ου από μια πλάγια θέση, ώστε με τη λοξή ματιά να αναδειχθούν πτυχές υποφωτισμένες και να χλευαστούν έτσι κοινοί τόποι, δημοφιλείς δοξασίες και μαζικές σιωπηρές παραδοχές.
Αποτελεσματικότερα ως προς την απομυθευτική τους στόχευση και τη μεθόδευση της ειρωνείας τους είναι το διήγημα «Το φρύδι της βασίλισσας», μια ευρηματική αναδημιουργία του μύθου του Ακταίωνα (όπου, συν τοις άλλοις, γελοιογραφείται η παιδαριωδών αντιλήψεων αστυνομοκρατία επί βασιλείας καθώς και η δημαγωγική ευκολία με την οποία μοιράστηκαν αναδρομικώς οι τίτλοι του αντιστασιακού), και το «Δοκάρι κι έξω» · εδώ, μέσα από τις ποδοσφαιρικές συγκρούσεις Ελλήνων και Αλβανών λυκειοπαίδων στο Πεδίον του Αρεως, ο συγγραφέας αναμοχλεύει με χαριτωμένη, λυσιτελή «αφέλεια» το θέμα της πρωταγωνιστικής παρουσίας Αρβανιτών στην Επανάσταση του 1821.
Κάπως σαν εναλλασσόμενο ρεύμα, η γραφή κινείται από το ρεαλιστικό στο παραφυσικό, από το πραγματικό στο ονειρικό, από το δραματικό στο χιουμοριστικό, και αντιστρόφως, χωρίς αυτό να την τραυματίζει, χωρίς δηλαδή να δημιουργείται στον αναγνώστη η εντύπωση της κατασκευής, του (αδιάφορου κατά τα λοιπά) λογοτεχνικού παιγνίου. Το σαρκαστικό διήγημα «Το φρύδι της βασίλισσας» συμφωνεί, στο βάθος της γραφής, με το οιονεί μαγικορεαλιστικό «Ανθρωποχελίδονο», η δε «Ανταρσία στο Ουσάκ», με τα φαντάσματα του μικρασιατικού '22, συμβάλλει με το «Ναζίφ, ο Τουρκογιαννιώτης», έτσι όπως επιχειρούν και τα δύο να φέρουν στο προσκήνιο της λογοτεχνίας (από διαφορετικούς δρόμους) ανθρώπινες κοινότητες που η «κανονική» ιστορία επείγεται να τις διαγράψει, εν προκειμένω τους Τουρκογιαννιώτες (ας θυμηθούμε εδώ και τη λογοτεχνική ανάπλαση της επίσης απωθημένης ύπαρξης των Τουρκοκρητικών στο μυθιστόρημα της Μάρως Δούκα «Αθώοι και φταίχτες») και, σε άλλες σελίδες, τους λατινόγλωσσους βλάχους, ο θαυματουργός Σεν Τζορτζ των οποίων αποτρέπει την καταστροφική διάνοιξη ενός δρόμου στα ηπειρώτικα βουνά. Στη σύνθετη και πέραν των σχημάτων της «καθαρότητας» Ελλάδα που μας κληρονόμησε η παλαιότερη ιστορία, αντιστοιχεί, στο βιβλίο, η επίσης ποικίλη σημερινή Ελλάδα, με τους οικονομικούς μετανάστες και τους πρόσφυγές της.

4 comments:

Mevrakis said...

Αγαπητό Κατοικίδιο,
Τί είναι αυτά που βλέπω; Μπαίνοι οι ιοί και στις ψηφοφορίες; Γι αυτό αλλοιώνονται τα αποτελέσματα; Καλά κάνεις και το καταγγέλλεις για να ξέρουμε ότι δεν είναι αδιάβλητες οι ψηφοφορίες, όπως νομίζαμε οι αθώοι!
Τέλος, έχω φρικάρει με κάποιο βιβλιόφιλο μπλόγκ, που μας παρουσιάζει τον Καρακάση ως σπουδαίο συγγραφέα! Είναι φανερό ότι εκεί γίνονται αλλαξοκωλιές με Καστανιώτη, Διαβάζω κλπ.
Ούστ! Ούστ!
Πάντως, σε συγχαίρω γιατί ενώ παρουσιάζεις γνωστούς στους παροικούντες εν τη Ιερουσαλήμ συγγραφείς , κάνεις κομψή κριτική στο κύκλωμα!
Ετσι να συνεχίσεις για να σε διαβάζουμε. Αλλοιώς , θα σε κλείσουμε και σένα

Mevrakis said...

Η αθλιότητα στο διαδίκτυο!

Μέσα σ' ένα τριήμερο περίπου παίχτηκε στο δικτυακό χώρο ένα μικρό δράμα. Μπήκε το βιβλίο μου "Καλύτερα τύψεις παρά απωθημένα" στη λίστα που οργάνωσε στο blog του το Katoikidio και αμέσως άρχισε να παίρνει ψήφους. Ωστόσο, κάποιος ή κάποια αναστατώθηκε και μεταχειρίστηκε κάποια μέθοδο την οποία δεν γνωρίζω για να δημιουργήσει πρόβλημα - και το δημιούργησε.
"Κακοποιήθηκε" το poll host, χρησιμοποιώντας διάφορους συνδυασμούς για να "κοροϊδέψει" τη γραμμή και να ψηφίζει διαρκώς με πολλαπλά isp's, όπως χαρακτηριστικά μου σημείωσε το Katoikidio. Όταν με ειδοποίησε γι' αυτή την "αταξία" δεν ήξερα τι να υποθέσω. Αυθωρεί εγώ ο ίδιος πρότεινα να εξαιρεθεί το βιβλίο μου από τη λίστα διότι ένιωθα ότι έτσι αλλοιώνεται το αποτέλεσμα της σχετικής ψηφοφορίας, η οποία είμαι βέβαιος ότι οργανώθηκε με αντικειμενικά και ηθικά κριτήρια. Εν πάση περιπτώσει, ηττήθηκα! Δεν μπόρεσα να ελέγξω την κατάσταση, αφού δεν ήταν στο χέρι μου και αγνοούσα εκείνους που επενέβησαν στην ψηφοφορία με αυτό τον αναίσχυντο τρόπο. Σε καμιά περίπτωση δεν θα επιδίωκα την προβολή μου με την αθλιότητα που τους κρατάει στη ζωή. Μόνο που λυπήθηκα για το πρόβλημα που δημιουργήθηκε και δεν έφταιγε το Katoikidio.
Νιώθω περισσότερο από κάθε άλλη φορά ότι οι κάθε είδους πειρατές, τσαρλατάνοι, αγύρτες (δεν ξέρω πώς αλλιώς να τους χαρακτηρίσω) περιπλανώνται στο διαδίκτυο για να μουτζουρώνουν ό,τι δεν τους αρέσει. Υποψιάζομαι, αλλά δυστυχώς δεν έχω αποδείξεις. Εγώ δεν θεωρώ κάποιους ως εχθρούς. Κάποιοι όμως με θεωρούν εχθρό τους! Αισθάνομαι ή ακούω τις ιαχές κάποιων κλακαδόρων και κάποιων στηλών εφημερίδων και άλλων εντύπων που εκφράζουν την ψυχολογία των «περιπτώσεων» και της οργανωμένης παρεξήγησης – στοιχεία, δηλαδή, που υποσκάπτουν, διαβρώνουν και ανατρέπουν την οποιαδήποτε διάθεση αποδοχής ή μη του έργου τέχνης, ή μιας ηθικής που δεν είναι στην ημερήσια διάταξη της δικής τους ζωής. Η βάναυση συμπεριφορά τους απέναντι σε όποιον δεν τους αρέσει, μόνο θλίψη προκαλεί. Αυτά, προς το παρόν.
Νίκος Λαγκ
Δυτικός Ανεμος

Katoikidio said...

Αγαπητέ κ. Μευράκη,

Καλώς ήλθατε στο μπλόγκ. Θα σας παρακαλούσα τις κρίσεις για άλλα μπλόγκς να τις αφήνετε σε εκείνα.
Ευχαριστώ για την ενημέρωση σχετικά με το σχόλιο του Νίκου Λαγκαδινού.

Για το Νίκο Λαγκαδινό

Αγαπητέ Νίκο,
Δεν μπορείς να φανταστείς την πίκρα και την απογοήτευση που σκόρπισε μέσα μου αυτό το περιστατικό της παραχάραξης των αποτελεσμάτων. Ομως δεν θα επιτρέψω στους κακόβουλους να κάνουν το δικό τους. Οταν ολοκληρώσω το διάβασμα του βιβλίου σου θα γράψω μια αναλυτική κριτική επ αυτού.
Και πάλι συγγνώμη για την σταναχώρια που σου προκάλεσα άθελά μου μέσα απο το μπλόγκ μου.

Με ιδιαίτερη εκτίμηση

Το κατοικίδιο

Mevrakis said...

Κατοικίδιο,
Γιατί δεν αλλάζεις και σύ τη σειρά της ψηφοφορίας να αναδείξεις πρώτο στη σειρά τον αστέρα Αλέξη Σταμάτη; Γιατί τον κατάχωσες στο Σ...; Μπορείς να μού το εξηγήσεις; Θα παρεξηγηθεί το φάν κλάμπ και θα τις αρπάξεις.
Η Book attack (το παίζει και Miles Davis η κακομοίρα!)ξιφουλκεί υπέρ του στάρ.
Απορώ με τη συμπεριφορά σου!