Thursday, May 3, 2007

Μακρινή και μόνη

Η πρόσκληση στο μπλόγκ της Ιουστίνης Φραγκούλη για την παρουσίαση του μυθιστορήματός της «Ψηλά Τακούνια Για Πάντα» τη Δευτέρα 7 Μαϊου στις 7μ.μ στο βιβλιοπωλείο Ελευθερουδάκης της Αθήνας, έγινε η αφορμή για να αναφερθούμε στην πολυδιάστατη πεζογράφο, όπως προκύπτει απο τις ιστοσελίδες των βιβλίων της.

Βιογράφος του πρώην αρχιεπισκόπου Αμερικής Σπυρίδωνος, με ένα βιβλίο καταναλωτικής λογοτεχνίας (διηγήματα και οδηγοί αγοράς) αλλά και με δύο μυθιστορήματα η Ιουστίνη Φραγκούλη έχει κάνει διακριτή την παρουσία της τελευταία στη μπλογκόσφαιρα μέσα απο τα εύστοχα άρθρα της στο προσωπικό της μπλόγκ.

Παρότι δημοσιογράφος δεν έτυχε της προβολής που της άξιζε στο νέο της μυθιστόρημα (η τύχη όλων των δημοσιογράφων-λογοτεχνών!). Το έργο της «Ψηλά Τακούνια Για Πάντα» (εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα) κατηγορήθηκε ως ρόζ λογοτεχνία σε βιβλιοφιλικά μπλόγκς, ενώ πρόκειται για ψυχογράφημα που ανοίγει το μεταφεμινιστικό διάλογο. Τρυφερό, συγκρουσιακό,ανθρώπινο χαρακτηρίζεται για την εκπληκτική ανάπτυξη των χαρακτήρων και την ευφυέστατη δομή του. Τα ευρήματα στη μυθοπλασία είναι πολλά και ποικίλα!

Ενα βιβλίο με ακριβό άρωμα γυναίκας
Του Πέτρου Γαργάνη
Ελληνικός Τύπος (20-4-2007)

Ακριβό άρωμα γυναίκας αναδύεται από τις σελίδες αυτού του βιβλίου. Ένα μυθιστόρημα με έντονα βιωματικό χαρακτήρα που ως αναμενόμενο διαθέτει την φρεσκάδα και την αμεσότητα που συνήθως διακρίνει και - ομολογουμένως είναι απαραίτητο να- χαρακτηρίζει τέτοιου είδους λογοτεχνικά εγχειρήματα. Ο μύθος εμπλέκει έξι νέες γυναίκες στην περιπέτεια των αντιφάσεων της ζωής καθώς παρακολουθούμε τα παράλληλα βήματα τους από την αθωότητα των νεανικών τους χρόνων έως την ηλικία - ορόσημο των σαράντα ετών. Αυτή ακριβώς είναι και η χρονική στιγμή ενός πρώτου απολογισμού στις ζωές των κάποτε νεαρών και ανέμελων συμμαθητριών οι οποίες δείχνουν έτοιμες ή αναγκάζονται να ετοιμαστούν για μια πρώτη κρίση και θεώρηση των πεπραγμένων τους.

Οι απογοητεύσεις και οι συμβιβασμοί δεν κρύβονται: Έρωτες και ατελέσφορες ελπίδες για μια ζωή που την φαντάζονταν με διαφορετικές ίσως προοπτικές περνάνε μπροστά από τα μάτια τους σαν παραμελημένες ελπίδες. Εδώ θα ήθελα να αναφερθώ στο έξοχο εύρημα της συγγραφέως, μια πιθανή όσο και εύστοχη παραλλαγή της ιστορίας του πορτραίτου του Ντόριαν Γκρέυ: Εν προκειμένω η βασική πρωταγωνίστρια Τζούλια διεκπεραιώνει το ρόλο μιας διάσημης ζωγράφου η οποία με οδηγό την νοσταλγία των νεανικών της χρόνων σχεδιάζει τα πορτραίτα των συμμαθητριών της έτσι όπως τις φαντάζεται να εξελίσσονται με το πέρασμα του χρόνου. Πρόσωπα λαμπερά με την φρεσκάδα των υλικών μιας νιότης που ωριμάζει με γοητεία. Η πραγματικότητα όμως μπορεί να διαφέρει και να διεγείρει την απογοήτευση: Οι αναπόφευκτοι συμβιβασμοί αλλά και τα λάθη ανομολόγητα ή μη συσσωρεύονται στο βάρος των αβάσταχτων επιθυμιών που δεν ευτύχησαν την πραγματικότητα. Είναι όμως νωρίς ακόμα για να ξεχαστούν τα όνειρα και να σκορπιστούν στην λήθη. Υπάρχει μια μεγάλη συνέχεια που τις περιμένει!

Η συγγραφέας περιγράφει μία προς μία τις έτσι και αλλιώς ξεχωριστές ζωές των πρωταγωνιστριών της. Αποφεύγει να κρίνει και να αμφισβητήσει τις όποιες πράξεις και αποφάσεις τους. Τις αγκαλιάζει με την στοργή, τρυφερότητα και κατανόηση. Το αίσθημα της φιλίας που τις δένει ολοένα χάνεται και ολοένα ξανακερδίζεται μέσα από έναν λαβύρινθο σχέσεων και βιωμάτων. Ο χρόνος γεμίζει με πληγές το κουφάρι των αναμνήσεων: Όμως υπάρχουν πάντοτε οι σταθερές αξίες που αναζωογονούνται αλλά και αναζωογονούν τις υπάρξεις των ηρωίδων διατηρώντας την φλόγα της ζωής ακέραιη.

Το ξεκίνημα του μυθιστορήματος πρέπει να πω ότι είναι ιδιαίτερα δυναμικό, γεμάτο από την ένταση της τραγικότητας των στιγμών μιας αυτοκτονίας: Αυτής του πατέρα μίας εκ των πρωταγωνιστριών. Η συγγραφέας εισάγει κατευθείαν χωρίς χρονοτριβή τον αναγνώστη στην όλη ατμόσφαιρα με εικόνες και συναισθήματα που εναλλάσσονται μέσα από την δραματικότητα των καταστάσεων με έναν καταιγιστικό ρυθμό. Στην συνέχεια χαλαρώνει και από την ένταση ενός ρεαλισμού σχεδόν στα όρια της σκληρότητας ξεκινά ένα ταξίδι στο παρελθόν που βλέπει τις πορείες των έξι γυναικών. Ο φόντος, ένα νησί του Ιονίου με την πρωτεύουσα του να διαθέτει όλα τα χαρακτηριστικά μιας επαρχιακής πόλης. Η συνέχεια μεταφέρει τις ηρωίδες άλλοτε στην Αθήνα ως φοιτήτριες πλέον, στο εξωτερικό της Ευρώπης και του Καναδά όπου και συμφωνείται η συνάντηση τους μετά από χρόνια, αλλά και ξανά πίσω σε εκείνη την ελληνική γωνία από όπου ξεκινούν οι μνήμες το ταξίδι τους. Ο δε χρόνος διευρύνει το πλαίσιο του από την εποχή της μεταπολίτευσης (όπου ανήκουν και οι πιο ενδιαφέρουσες περιγραφές) μέχρι το παρόν.

Ο μύθος λειτουργεί ως συμπλήρωμα και γαρνίρει αρμονικά τις σκέψεις και τις επιδιώξεις της συγγραφέως. Οι χαρακτήρες επιδεικνύουν την εσωτερικότητα τους όπου επιδιώκεται η εμβάθυνση χωρίς ταυτόχρονα να κουράζει. Τα κείμενα παρουσιάζουν μια υποδειγματική οικονομία και λιτότητα στην μορφή τους καθώς η επιτήδευση της γλώσσας και η εκφραστική υπερβολή απέχουν διακριτικά. Οι πρωταγωνίστριες διαθέτουν τα σύνθετα χαρακτηριστικά καλοδουλεμένων λογοτεχνικών ηρώων. Έτσι η συγγραφέας καταφέρνει να περιγράψει με σαφήνεια το πρόσωπο της σύγχρονης γυναίκας που επιδιώκει βάση των χαρακτήρων της. Από την άλλη μεριά οι άντρες της ιστορίας αποτελούν ένα συμπληρωματικό καστ ηρώων οι οποίοι συντηρούνται στους συνήθεις δεύτερους αλλά και ουσιαστικότατους ρόλους τους. Και στο βάθος βέβαια του μυθιστορήματος οι ανεπάντεχες εκπλήξεις της πλοκής η οποία πάντως δεν αποτελεί αυτοσκοπό. Εν τέλει ένα βιβλίο με δυναμισμό όσο και τρυφερότητα, το οποίο φτιάχτηκε με ακριβά υλικά που βρίσκονται σε προθήκες βιωμάτων και αναμνήσεων. Αρκεί βέβαια η διαχείριση τους να τυγχάνει της μεθοδικότητας που επέδειξε η Ι. Φραγκούλη.

* Ο Πέτρος Γαργάνης γεννήθηκε (1971) και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε και ασχολήθηκε με τη μουσική ενώ είχε ένα επαγγελματικό πέρασμα απο την διαφήμηση. Έγραψε το μυθιστόρημα "Μια γειτονιά είμαστε" και αρθρογραφεί τακτικά σε λογοτεχνικά και μη περιοδικά.

6 comments:

Anonymous said...

Παρακολουθώ την Ιουστίνη Φραγκούλη απο τη βιογραφία "Η Μοναξιά Ενός Ασυμβίβαστου" που ήταν τομή στην εκκλησιαστική λογοτεχνία. Το μυθοστόρημά της Πετάει, πετάει το σύννεφο" ήταν μια καταπληκτική ανθρώπινη ιστορία γραμμένη με ένα συνεκτικό δωρικό λόγο (σπάνιο στη σημερινή λογοτεχνία). Το βιβλίο της "Ψηλά Τακούνια Για Πάντα" είναι μια εμβάθυνση στη γυναικεία ψυχολογίά αλλά και στη φιλία. Το ερώτημα για το θάνατο σημαδεύει το μυθιστόρημα απο την πρώτη σελίδα. Ευφυές, καλογραμμένο και δυναμικό. Προχωράει τη λογοτεχνία ένα βήμα παραπέρα κι ας αδικήθηκε απο τις γραφίδες των κριτικών. Ετσι είναι η ζωή, κυκλώματα κι αποκλεισμοί!
Καλή επιτυχία στην παρουσίαση! Θα είμαστε όλες εκεί.

Anonymous said...

Τα συγχαρητήριά μου στη συγγραφέα του "Ψηλά Τακούνια για πάντα", Ιουστίνη Φραγκούλη-Αργύρη, για την έκδοση του νέου έργου της και εύχομαι η αυριανή παρουσίασή του στο βιβλιοπωλείο του Ελευθερουδάκη νάναι επιτυχής.

Αναζήτησα το "Ψηλά Τακούνια...", για το οποίο πρωτοδιάβασα στο διαδίκτυο, σε γνωστό βιβλιοπωλείο της Αθήνας και το βρήκα χωρίς δυσκολία. Ρώτησα από συνήθεια την υπάλληλο αν γνώριζε για το βιβλίο κάτι περισσότερο απ' ό,τι έδειχνε το εξώφυλλο και ο τίτλος. Η απάντησή της αρνητική. Το μόνο που μου είπε, είναι ότι "πουλάει" καλά.

Αρχισα λοιπόν, με πρώτη ευκαιρία, να το ξεφυλλίζω και να διαβάζω με ενδιαφέρον. Η γραφή είναι σύντομη και κοφτή ως επί το πλείστο, πράγμα που σε μεγάλο βαθμό συντείνει στο συναρπαστικό ύφος της αφήγησης, που διακρίνει το βιβλίο. Στο ύφος αυτό συμβάλλει ακόμη περισσότερο, κατά την άποψή μου, η τελείως φυσική και πηγαία γραφή που δεν χαρακτηρίζεται από καμιά εργαστηριακή επιτήδευση και φτειασίδωμα.

Δεν θα αναφερθώ στην υπόθεση του βιβλίου και τους χαρακτήρες του. Γι' αυτά, όπως διαπίστωσα, έχουν ειπωθεί αρκετά ήδη στο διαδίκτυο.

Επισημαίνω όμως ότι στο "Ψηλά Τακούνια..." η συγγραφέας θέτει ορισμένα καίρια ερωτήματα. Πέρα απο μια εξισορροπημένη προσέγγιση του θέματος του φεμινισμού και μεταφεμινισμού στο οποίο παραπέμπει κάπως -είναι αλήθεια- ο τίτλος του βιβλίου, η συγγραφέας μέσα από τους διαλόγους των χαρακτήρων της φαίνεται να καλεί τον αναγνώστη να στρέψει τη σκέψη προς τα μεγάλα ερωτήματα που απασχόλησαν τους μεγάλους της σκέψης αλλά και που σήμερα απασχολούν κάθε σκεφτόμενο άνθρωπο. Η ζωή και η άρνηση της ζωής, η τραγικότητα του θανάτου που μας αποκόπτει οριστικά και για πάντα απ' ότι μας είναι πολύτιμο κι αγαπάμε, ο Θεός και η ύπαρξή του, η σκληρή πραγματικότητα του ανθρώπινου γνωσιολογικού περιορισμού, είναι μερικά μόνο απ' τα πολλά, παληά και πάντα καινούρια, προβλήματα που θίγονται στο αξιοπρόσεχτο αυτό έργο.

Με άγγιξε ο τρόπος που η συγγραφέας θέτει όλα τα παραπάνω ερωτήματα χωρίς να επιμένει πιεστικά να περάσει κάποιο μήνυμα ή μηνύματα. Αντιθέτως η παρουσίαση και συζήτηση των μεγάλων θεμάτων γίνεται με εξαιρετική διακριτικότητα, θάλεγα με σεβασμό προς τον αναγώστη. Μοναδική επιδίωξη της συγγραφέα φαίνεται νάναι η καθοδήγηση του αναγνώστη στο να προβληματιστεί γόνιμα για όσα βιώνουμε καθημερινά και που εκλαμβάνουμε συνήθως ως αυτονόητα και δεδομένα.

Πρέπει, τέλος, να σημειώσω και κάτι άλλο: το συναρπαστικό ύφος της συγγραφέα μπορεί να παρασύρει εύκολα τον αναγνώστη, ώστε στην προσπάθειά του να ανακαλύψει τη συνέχεια της διήγησης, να παραβλέψει μερικές ουσιώδεις αναφορές. Είναι βιβλίο που πρέπει και αξίζει να διαβαστεί προσεχτικά.

Justine's Blog said...

Αγαπητό μου Κατοικίδιο,
Σού γράφω για να σού πώ ότι απόψε στην παρουσίασή μου δεν ήμουν ούτε μακρινή ούτε μοχάχη. Ολοι οι αγαπημε΄νοι φίλοι μου ήταν εκεί και μού έδειξαν πως ξέρουν να τιμούν τη φιλία.
Σε ευχαριστω
Ιουστίνη

Katoikidio said...

Αγαπητή Ιουστίνη,
Χαίρω που διαψεύσατε τον τίτλο μου. Σας εύχομαι πάντοτε να περιτριγυρίζεστε απο φίλους αληθινούς. Κι εμείς στη μπλογκόσφαιρα φίλοι της πένας σας γίναμε.
Με τιμή
Κατοικίδιο

Katoikidio said...

Αγαπητή Ιουστίνη,
Χαίρω που διαψεύσατε τον τίτλο μου. Σας εύχομαι πάντοτε να περιτριγυρίζεστε απο φίλους αληθινούς. Κι εμείς στη μπλογκόσφαιρα φίλοι της πένας σας γίναμε.
Με τιμή
Κατοικίδιο

Katoikidio said...

Αγαπητή Ιουστίνη,
Χαίρω που διαψεύσατε τον τίτλο μου. Σας εύχομαι πάντοτε να περιτριγυρίζεστε απο φίλους αληθινούς. Κι εμείς στη μπλογκόσφαιρα φίλοι της πένας σας γίναμε.
Με τιμή
Κατοικίδιο