Μικρές Λίστες του περιοδικού Διαβάζω
Φτωχή η φετινή παραγωγή σε μυθιστορήματα , ποίηση και διηγήματα। Αλλά η κριτική επιτροπή του περιοδικού Διαβάζω κρατώντας τους γνωστούς συσχετισμούς ανέδειξε τις υποψηφιότητες και φέτος। Μέσα σ΄αυτές οι συνήθεις ύποπτοι . Στις υποψηφιότητες των πρωτοεμφανιζόμενων συγγραφέων και η κόρη Φακίνου. Αλλωστε τι σόι σπόνσορας του περιοδικού θα ήταν οι εκδόσεις Καστανιώτη;
Το Κατοικίδιο
Η απονομή των βραβείων θα γίνει στις 12 Μαΐου στο Νέο Μουσείο Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς 138, στις 7.00 μ.μ., στο αμφιθέατρο του Μουσείου. Θα ακολουθήσει κοκτέιλ στο αίθριο του Μουσείου.
Στην τελετή απονομής έχουν κληθεί να παραστούν άνθρωποι των γραμμάτων και των τεχνών, εκπρόσωποι κοινωνικών, πολιτικών, πολιτιστικών φορέων και οργανισμών. Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.
Μικρές λίστες υποψηφίων προς βράβευση
ΜΙΚΡΗ ΛΙΣΤΑΣ ΠΟΙΗΣΗΣ [ΧΟΡΗΓΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ]
Γιώργος Γώτης, Χρονογραφία, εκδόσεις Στιγμή
Ντίνα Λιλή, Η ενηλικίωση των παραμυθιών, εκδόσεις Γαβριηλίδης
Πάνος Κυπαρίσσης, Το χώμα που μένει, εκδόσεις Καστανιώτη
Αντώνης Μακρυδημήτρης, Νάες άναες, εκδόσεις Ίκαρος
Ελένη Μαρινάκη, Εδώ στο λίγο, εκδόσεις Γαβριηλίδης
Χάρης Μιχαλόπουλος, Πιο νύχτα, εκδόσεις Μανδραγόρας
Αγγελική Σιδηρά, Αμείλικτα γαλάζιο, εκδόσεις Καστανιώτη
Τηλέμαχος Τσαρδάκας, Το σκοτεινό αγγελάκι και το δέντρο, εκδόσεις Γαβριηλίδης
Θανάσης Χατζόπουλος, Μετόπη, εκδόσεις Ύψιλον
Δήμητρα Χ. Χριστοδούλου, Λιμός, εκδόσεις Νεφέλη
Δεν θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς ότι η ποιητική παραγωγή του 2007 διαφέρει ριζικά από εκείνην του 2006. Κατά κανόνα, διατηρήθηκε η αρκετά υψηλή ποιότητα, την οποία είχαμε διακρίνει και στο έτος 2006. Επιπλέον, δόκιμοι και αναγνωρισμένοι ποιητές μας εξέδωσαν νέες συλλογές τους κατά την υπό κρίσιν περίοδο και, ταυτόχρονα, εμφανίστηκαν για πρώτη φορά με βιβλίο τους αξιόλογες, νέες ελπιδοφόρες φωνές. Η επιτροπή, παρά την πολύ ικανοποιητική ποιότητα που διέκρινε στα έργα των καθιερωμένων (οι οποίοι έχουν βραβευτεί κατά το παρελθόν και έχουν αποσπάσει ποικίλες διακρίσεις), θεώρησε σκόπιμο να μην τους συμπεριλάβει στη μικρή λίστα, με το σκεπτικό να ενθαρρυνθούν και να αναδειχτούν νεότεροι ποιητές μας.
Σε σχέση με το «αντίπαλον δέος» της πεζογραφίας, διαπιστώθηκε και φέτος πως οι πρωτοεμφανιζόμενοι ποιητές υπερέχουν, σε πολλές περιπτώσεις, των αντίστοιχων νέων πεζογράφων. Υπενθυμίζεται, πάντως, όπως είχαμε σημειώσει και κατά το προηγούμενο έτος, πως «η ποιητική καταξίωση κερδίζεται τελικώς με βραδείς ρυθμούς και προϋποθέτει επίπονη πορεία».
Επιθυμία της επιτροπής ήταν να περιοριστεί σημαντικά, σε σχέση με το παρελθόν, ο αριθμός των βιβλίων της μικρής λίστας, επιθυμία που δεν εκπληρώθηκε, λόγω της ικανοποιητικής ποιοτικής στάθμης των προτεινόμενων βιβλίων.
ΜΙΚΡΗ ΛΙΣΤΑ ΔΟΚΙΜΙΟΥ [ΧΟΡΗΓΟΣ GRANT THORNTON]
Διαμάντη Αναγνωστοπούλου, Αναπαραστάσεις του γυναικείου στη λογοτεχνία,
εκδόσεις Πατάκη
Ευριπίδης Γαραντούδης, Από τον μοντερνισμό στη σύγχρονη ποίηση: 1930-2006,
εκδόσεις Καστανιώτη
Αλέξανδρος Ίσαρης, Κάτω από τόσα βλέφαρα: Σημειώσεις για τον Ρίλκε, εκδόσεις Ίκαρος
Τάκης Καγιαλής, Η επιθυμία για το μοντέρνο, Δεσμεύσεις και αξιώσεις της λογοτεχνικής διανόησης στην Ελλάδα του 1930, εκδόσεις Βιβλιόραμα
Τάκης Καρβέλης, Πολύτροπος αρμονία: Η κατά Κάλβον πολύτροπος αρμονία της ποίησης του Ελύτη: Από τους «Προσανατολισμούς» ως το «Άξιον Εστί», εκδόσεις Σοκόλη
Ξενοφών Α. Κοκόλης, Ο κόσμος του καθρέφτη στο έργο του Οδυσσέα Ελύτη, εκδόσεις Καστανιώτη
Μαίρη Μικέ, Έρως (αντ)εθνικός: Ερωτική επιθυμία και εθνική ταυτότητα τον 19ο αιώνα, εκδόσεις Πόλις
Παναγιώτης Μουλλάς, Ο χώρος του εφήμερου: Στοιχεία για την παραλογοτεχνία του 19ου αιώνα, εκδόσεις Σοκόλη
Αλεξάνδρα Σαμουήλ, Ιδαλγός της ιδέας: Η περιπλάνηση του Δον Κιχώτη στην ελληνική λογοτεχνία, εκδόσεις Πόλις
Άννα Τζούμα, Εκατό χρόνια νοσταλγίας: Το αυτοβιογραφικό αφήγημα Έθνος, εκδόσεις Μεταίχμιο
Η χρονιά που πέρασε ευτύχησε να έχει και πολλά και καλά δοκιμιακά κείμενα. Το γεγονός αυτό ήταν ένας επιπλέον λόγος που δυσκόλεψε αρκετά τα πράγματα στο στάδιο της τελικής επιλογής. Όταν τα πολλά είναι και καλά, η επιλογή εκείνων που θα συγκροτήσουν τη μικρή λίστα γίνεται μάλλον δύσκολη υπόθεση.
Οι άλλοι λόγοι που δυσκόλεψαν τα μέλη της επιτροπής στις τελικές τους επιλογές είναι γενικότεροι. Γι’ αυτό, εύκολα θα μπορούσε κανείς να τους εικάσει. Ο πρώτος είναι η κάποια ασάφεια του όρου «δοκίμιο». Δεν είναι πάντα εύκολο να συμφωνήσουμε όλοι ποια, τελικά, κείμενα στεγάζονται κάτω από αυτό τον όρο.
Η επιτροπή, πάντως, έθεσε, μεταξύ των άλλων, ένα σαφές πλαίσιο και περίγραμμα. Ασχολήθηκε και αξιολόγησε δοκιμιακά κείμενα που είχαν, κυρίως, τρία χαρακτηριστικά: μελετούσαν θέματα και προβλήματα λογοτεχνίας, είχαν κάτι το ιδιαίτερα προσωπικό στον τρόπο προσέγγισης του θέματος και, τέλος, ανέδιδαν τη μεστότητα, αλλά και τη χάρη που απαιτεί η δοκιμιακή γραφή.
Από μια εύκαμπτη λογική τέτοιων κριτηρίων προέκυψε, τελικά, η μικρή λίστα για το είδος που καθιερώθηκε να το λέμε «δοκίμιο».
ΜΙΚΡΗ ΛΙΣΤΑ ΔΙΗΓΗΜΑΤΟΣ [ΧΟΡΗΓΟΣ ΟΣΕ]
Θεόδωρος Γρηγοριάδης, Χάρτες: Εβδομήντα ιστορίες, εκδόσεις Πατάκη
Φώτης Θαλασσινός, Λούπα, εκδόσεις Καστανιώτη
Ευτυχία Καλλιτεράκη, Οι κουμπότρυπες: 13 ιστορίες, εκδόσεις Μελάνι
Μάκης Καραγιάννης, Ο καθρέφτης και το πρίσμα, εκδόσεις Νεφέλη
Ζέτα Κουντούρη, Όμορφη ζωή, εκδόσεις Κέδρος
Μαρία Κωτίδου, Επαφές, εκδόσεις Κέδρος
Νίκη Μαραγκού, Ο δαίμων της πορνείας, εκδόσεις Μελάνι
Δημήτρης Πετσετίδης, Λυσσασμένες αλεπούδες, εκδόσεις Κέδρος
Ασημένια Σαράφη, Φεγγαράδα στο δέρμα, εκδόσεις Πατάκη
Νίκη Χατζηδημητρίου, Υποφωτισμένο: Διηγήματα και άλλα, εκδόσεις Βιβλιοπωλείον της Εστίας
Το ελληνικό διήγημα καταδιωκόταν για καιρό από την προσβλητική για το είδος υποψία ότι ήταν ένας προθάλαμος για την άσκηση του μελλοντικού μυθιστοριογράφου. Όμως, αν δούμε τη σημαντική του γονιμότητα κατά τα τελευταία τριάντα χρόνια και την επιλογή ορισμένων συγγραφέων να ασχολούνται σχεδόν αποκλειστικά με αυτό, μπορούμε μάλλον να πούμε ότι έχει πλέον γίνει ο ποιοτικός αντίποδας του πολύ συχνά άτεχνου και ανοικονόμητου ελληνικού μυθιστορήματος. Οι συλλογές διηγημάτων του 2007, με έντονη τη γυναικεία δημιουργική παρουσία, διακρίνονται για την πολυμορφία των αφηγηματικών τους τρόπων και την εξαιρετικά λειτουργική παρουσία του ανατρεπτικού στοιχείου της φαντασίας. Οι αναγνώστες έχουν να χαρούν την υποβλητική πλαστικότητα, τον ποιητικό ρεαλισμό αλλά και το μουσικό ρυθμό στις εξιστορήσεις των διηγηματογράφων που προκρίνονται.
ΜΙΚΡΗ ΛΙΣΤΑ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΟΣ [ΧΟΡΗΓΟΣ NISSAN]
Βασίλης Αλεξάκης, μ.Χ., εκδόσεις Εξάντας
Βαγγέλης Αυδίκος, Η κίτρινη ομπρέλα, εκδόσεις Μεταίχμιο
Νένη Ευθυμιάδη, Ο γιος του Μπίλυ Μπλου, εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα
Τάκης Θεοδωρόπουλος, Το αριστερό χέρι της Αφροδίτης, εκδόσεις Ωκεανίδα
Δημήτρης Καπετανάκης, Η συμμορία της συγκίνησης, εκδόσεις Βιβλιοπωλείον της Εστίας
Ανδρέας Μήτσου, Ο κύριος Επισκοπάκης: η εξομολόγηση ενός δειλού, εκδόσεις Καστανιώτη
Μάριος Μιχαηλίδης, Ο Οστεοφύλαξ, εκδόσεις Μεταίχμιο
Ιωάννα Μπουραζοπούλου, Τι είδε η γυναίκα του Λωτ;, εκδόσεις Καστανιώτη
Γιώργος Παναγιωτίδης, Ερώτων και αοράτων, εκδόσεις Γαβριηλίδης,
Δημήτρης Σωτάκης, Ο άνθρωπος καλαμπόκι, εκδόσεις Κέδρος
Διαφωτισμός, αλλά και μυστικισμός, δοκιμιακό στοιχείο αλλά και ατμοσφαιρικότητα, ροπή προς το παράλογο, ανάπλαση μιας εποχής, χιούμορ ή άκρα σοβαρότητα, ταξίδια σε εξωτικούς τόπους, αλλά και ταξίδια στον εαυτό, αστυνομικά, βιβλιοφιλικά, ανάπλαση της ζωής πραγματικών προσώπων ή αναβίωση ηρώων της λογοτεχνίας σε νέες περιπέτειες, μυθιστορήματα-ποταμοί, αλλά και νουβέλες. Όλα υπήρχαν στο φετινό πεδίο της ελληνικής μυθιστοριογραφίας και σχεδόν όλα εκπροσωπούνται στη μικρή λίστα που καταρτίσαμε. Η λογική με την οποία συγκροτήθηκε το τελικό σώμα (με όχι λίγη δυσκολία) δεν ήταν βέβαια η λογική της εκπροσώπησης από το κάθε είδος, όμως το αποτέλεσμα συνιστά εντέλει ένα αρκετά αντιπροσωπευτικό δείγμα της παραγωγής του 2007. Αν γέρνει προς τα κάπου, είναι προς το παράλογο: αρκετά στοιχεία παραλόγου, ενός μάλλον τιθασευμένου παραλόγου ωστόσο, ή ένα μη ρεαλιστικό στυλιζάρισμα της πραγματικότητας παρουσιάζονται στα μυθιστορήματα της λίστας, δείχνοντας ίσως μία από τις βασικές κατευθύνσεις της ελληνικής πεζογραφίας. Επίσης, το χιούμορ, η χάρη, η ελαφριά ειρωνεία φαίνεται πως αποτέλεσαν κριτήρια για την επιλογή. Ο όγκος ορισμένων έργων και οι πολύ αργοί ρυθμοί στους οποίους εκτυλίσσονται οι ιστορίες αποτέλεσαν αποτρεπτικό παράγοντα για την πρόκριση. Αν στο αναγνωστικό κοινό αρέσουν συνήθως τα μεγάλα μεγέθη, η επιτροπή προτιμά τα μικρομεσαία.
ΜΙΚΡΗ ΛΙΣΤΑ ΠΡΩΤΟΕΜΦΑΝΙΖΟΜΕΝΩΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ
[ΧΟΡΗΓΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ]
Κατερίνα Ηλιοπούλου, Ο κύριος Ταυ, εκδόσεις Μελάνι
Ελένη Κεφάλα, Μνήμη και παραλλαγές, εκδόσεις Πλανόδιον
Πατρίτσια Κολαΐτη, Σελέστεια, εκδόσεις Νεφέλη
Σοφία Κολοτούρου, Αν-επίκαιρα ποιήματα, εκδόσεις Τυπωθήτω
Αγορίτσα Μπακοδήμου, Εγχειρίδιο του καλού ταξιδιώτη, εκδόσεις Λιβάνη
Γιάννης Παλαβός, Αληθινή αγάπη και άλλες ιστορίες, εκδόσεις Introbooks
Κυριάκος Συφιλτζόγλου, Έκαστος εφ’ ω ετάφη, εκδόσεις Γαβριηλίδης
Μαρία Φακίνου, Το καπρίτσιο της κυρίας Ν., εκδόσεις Καστανιώτη
Το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενων λογοτεχνών απονέμεται, όπως και πέρυσι, σε νέους ποιητές και πεζογράφους έως 40 ετών. Πέρυσι υπερείχαν αριθμητικά οι προκριθέντες πεζογράφοι, φέτος, αντίθετα, υπερέχουν αριθμητικά οι ποιητές. Η κριτική επιτροπή προέκρινε βιβλία τα οποία προϋποθέτουν αξιόλογη παιδεία και καλή γνώση της τεχνικής για το κάθε είδος. Γενικά, αν και δεν υπάρχουν ενδείξεις για κάποιο ανανεωτικό κίνημα πέρα από τα καθιερωμένα, μπορούμε ωστόσο να μιλάμε για αρκετά προωθημένες μορφές έκφρασης. Γεγονός ενθαρρυντικό οπωσδήποτε για τη μελλοντική εξέλιξη των νέων συγγραφέων.
ΒΡΑΒΕΙΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΩΝ ΠΑΙΔΙΚΩΝ ΒΙΒΛΩΝ
ΜΙΚΡΗ ΛΙΣΤΑ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΟΥ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ
[ΧΟΡΗΓΟΣ ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΒΙΒΛΙΟΥ]
Φραντζέσκα Αλεξοπούλου-Πετράκη (κείμενο), Ναταλία Καπατσούλια (εικονογράφηση),
Θέλω να γίνω ήρωας, εκδόσεις Παπαδόπουλος
Μελίνα Καρακώστα (κείμενο), Σόλης Μπάρκης (εικονογράφηση), Η μαύρη λίμνη,
εκδόσεις Πατάκη
Κώστας Μάγος (κείμενο), Μυρτώ Δεληβοριά (εικονογράφηση),Το δάσος της ξύλινης ξύστρας, εκδόσεις Πατάκη
Χρήστος Μπουλώτης (κείμενο), Φωτεινή Στεφανίδη (εικονογράφηση), Ο γάτος της οδού Σμολένσκη, εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα
Χρήστος Μπουλώτης (κείμενο), Βασίλης Παπατσαρούχας (εικονογράφηση),
Οι 12 κοκκινοσκουφίτσες και ο κουρδιστός λύκος, εκδόσεις Παπαδόπουλος
Βασιλική Νευροκοπλή (κείμενο), Νικόλας Ανδρικόπουλος (εικονογράφηση), Αν τ’ αγαπάς ξανάρχονται, εκδόσεις Λιβάνη
Ντορίνα Παπαλιού (κείμενο), Μάρια Μπαχά (εικονογράφηση), Όταν ο Ζορό έφαγε την έκθεσή μου, εκδόσεις Παπαδόπουλος
Μάρω Σφακιανοπούλου (κείμενο), Ίρις Σαμαρτζή (εικονογράφηση) Το ξύπνημα των κούκων, εκδόσεις Ταξιδευτής
Ευγένιος Τριβιζάς (κείμενο), Αντώνης Ασπρόμουργος (εικονογράφηση) Ο πόλεμος της Ωμεγαβήτας, εκδόσεις Μίνωας
ΜΙΚΡΗ ΛΙΣΤΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΓΙΑ ΜΕΓΑΛΑ ΠΑΙΔΙΑ
[ΧΟΡΗΓΟΣ ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΒΙΒΛΙΟΥ]
Μαρία Αβρααμίδου, Το σπίτι του άγγλου συνταγματάρχη, εκδόσεις Πατάκη
Άλκη Ζέη, Ο ψεύτης παππούς, εκδόσεις Κέδρος
Μάρω Λοΐζου, Το τσίμπημα της σφήκας, εκδόσεις Πατάκη
Φίλιππος Μανδηλαράς, Τα μπανανόψαρα, εκδόσεις Πατάκη
Βασίλης Παπαθεοδώρου, Χνότα στο τζάμι, εκδόσεις Κέδρος
Γιάννης Ρεμούνδος, Όνειρο είναι, θα περάσει, εκδόσεις Ψυχογιός
Κώστας Χαραλάς, Όλα έχουν μόνο μια πλευρά!, εκδόσεις Παπαδόπουλος
Πάνος Χριστοδούλου, Ο Ναβίντ δεν ήρθε για διακοπές, εκδόσεις Κέδρος
Λίτσα Ψαραύτη, Η σπηλιά της γοργόνας, εκδόσεις Πατάκη
Στα γραφεία του περιοδικού συγκεντρώθηκε ένας μεγάλος αριθμός από βιβλία του έτους 2007 υποψήφια για βράβευση, που εντάσσονται στις κατηγορίες «Εικονογραφημένο Παιδικό Βιβλίο» και «Λογοτεχνικό Βιβλίο για μεγάλα παιδιά». Τα μέλη της κριτικής επιτροπής κατά τις συναντήσεις τους αποφάσισαν την κατάρτιση «καταλόγων αντιπροσωπευτικών βιβλίων» (μικρές λίστες) και για τις δύο κατηγορίες. Τα περισσότερα βιβλία των καταλόγων αυτών διακρίνονται για τη θεματική τους τόλμη, την πρωτοτυπία της έμπνευσης, τους αφηγηματικούς τους τρόπους, την ποικιλία των τεχνικών που εφαρμόζουν.
Για την κατηγορία του «Εικονογραφημένου Παιδικού Βιβλίου» διαπιστώνεται ότι το δυνατό σημείο των σύγχρονων εικονογραφημένων βιβλίων στην Ελλάδα είναι η αισθητική τους. Ενισχύεται η εικαστική αφήγηση, ενώ διαφαίνεται μια τάση υπέρβασης του κειμένου και δημιουργικού διαλόγου μεταξύ κειμενικής και εικονιστικής αφήγησης. Αρκετά βιβλία διακρίνονται για τις ευφυείς ιδέες τους, όπως η ανάδειξη του καθημερινού και η προβολή αθέατων όψεών του, τις οποίες όμως οι συγγραφείς διαχειρίζονται πολλές φορές με αναιμικούς αφηγηματικούς τρόπους.
Στην κατηγορία «Λογοτεχνικό Βιβλίο για μεγάλα παιδιά» ξεχώρισαν βιβλία όχι μόνο καταξιωμένων αλλά και νεοεμφανιζόμενων συγγραφέων. Στη θεματολογία και στις αφηγηματικές τεχνικές αρχίζουν και διαμορφώνονται νέες τάσεις. Εντοπίζεται δυναμικότερη η παρουσία του χιούμορ, γίνεται εμφανέστερο το στοιχείο του παράδοξου, παρατηρείται διαπίδυση μεταξύ των λογοτεχνικών ειδών στο ίδιο βιβλίο. Παράλληλα, διαφαίνονται νέες τάσεις στο επίπεδο κυρίως της θεματολογίας, όπως αστυνομικού τύπου αφηγήσεις ή άλλες με φιλοσοφικό προβληματισμό. Τέλος, επισημαίνουμε την έκδοση «ελαφρών» αναγνωσμάτων που επικεντρώνονται σε «κοριτσίστικες» εφηβικές ανησυχίες.
Στο πλαίσιο όλων των παραπάνω παραμέτρων, προχωρήσαμε στην κατάρτιση της μικρής λίστας και για τις δύο κατηγορίες των βιβλίων για βράβευση.
Tuesday, April 15, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
27 comments:
Ήταν αναμενόμενο ότι θα φιγουράρει το όνομα της θυγατρός Φακίνου στις λίστες του Διαβάζω. Ολόκληρο πανηγύρι της έστησε ο Καστανιώτης με τον Μπασκόζο να σέρνει το χορό...ήταν ποτέ δυνατόν να μην προωθήσει το βιβλίο της; Αλλωστε τυγχάνει και οικογενειακός φίλος. Έτσι είναι δυστυχώς τα πράγματα στο χώρο του βιβλίου στην Ελλάδα κι ότι κι αν λέμε εσύ κι εγώ, δεν αλλάζουν. Πάρε για παράδειγμα τη Λούπα του Θαλασσινού. Μετριότατο βιβλίο κι ο συγγραφέας έχει πολλά να μάθει για να σταθεί δίπλα σε ονόματα όπως του Γρηγοριάδη, αλλά ως πουλέν της Ζατέλη, καταλαβαίνεις τώρα...Το χρήμα πολλοί εμίσησαν αλλά τη δόξα ουδείς. Και το ίδιο θα έλεγα και για το σεξ που πίστεψέ με έχει άμεση σχέση με το θέμα μας! Μπορείς να υπολογίσεις πόσα αξιόλογα χειρόγραφα, δεν θα φτάσουν ποτέ στα ράφια των βιβλιοπωλείων είτε επειδή οι συγγραφείς τους αρνούνται να πορνεύσουν είτε επειδή δεν έχουν καμία απολύτως σχέση με το χώρο και το επώνυμό τους δεν τους βοηθά;
Ολο και περισσότερο ανακαλύπτουμε τη λασπουριά του κυκλώματος. Οι καλοί στο περιθώριο, οι μέτριοι στην επιφάνεια. Ολο κολεγιές και κολλητηλίκια και γλυψίματα και νεποτισμοί στο χώρο του βιβλίου.
Είναι φανερό, αλλά όσο μπορούν κάποιοι αντιστέκονται. Μόνο η αντίσταση ίσως να μην είναι αρκετή, αλλά τουλάχιστον προβάλλει μια φωνή διαμαρτυρίας.
Σας ευχαριστώ για το σχόλιο
Το Κατοικίδιο
Άραγε το να ξεκατινιαζουμε τις ελαχιστες αξιες που εχουμε θα συντελεσει στη βελτιωση των πραγμάτων;
Οταν μιλάτε για ελάχιστες αξίες σε τι ακριβώς αναφέρεστε, στο περιοδικό Διαβάζω στην 'κουμπαριά' Μπασκόζου - Καστανιώτη ή στους νεαρούς συγγραφείς που κοιμούνται με τους μισούς εκδότες των Αθηνών προκειμένου να προωθήσουν το βιβλίο τους; Πού να βρουν μετά χρόνο για να βελτιώσουν την ποιότητα της γραφής τους!
Αστο καλυτερα. τα ιδια και τα ιδια διαβαζω εδω και δυο χρονια στα μπλογκ περι βιβλίου. Για όποιους "δεν εχουν καμια απολυτως σχεση με το χωρο" ή "αρνουνται να πορνευσουν" η "το επωνυμό τους δεν τους βοηθα΄" ολα αυτα ειναι ανευ σημασιας. Επειδη κατα κάποιο τρόπο, ας πούμε, θα μπορούσα και να ανηκω σε αυτους, να πω ότι όλοι ενηλικες ειμαστε και εχουμε κανει τις επιλογες μας. Κανείς δεν ειναι θυμα ουτε και κριτής των άλλων. Σε όλες τις εποχές αυτό συνέβαινε. Οι αξίες (εννοουσα κυρίως την κ. Ζατέλη) πρεπει νομιζω να φυλάγονται για παιδαγωγικους κυρίως λόγους. Κατα τα άλλα, δεν βαρέθηκες ακόμη; Άνοιξη μπηκε!Ωραία είναι που δινονται βραβεία! Οι άνθρωποι γιορτάζουν, έτσι κι αλλιώς άνευ σημασίας όλα, πολυμορφικό μου κατοικίδιο!
H κ. Ζατέλη ας διαφυλάξει η ίδια τον εαυτό της κι ας είναι πιο προσεχτική με τις παρέες και τις κινήσεις της, αν επιθυμεί να διατηρηθεί μέσα μας ως 'αξία'. Αλλά έχω την εντύπωση ότι συγχέεις τη λογοτεχνική αξία με τις ηθικές αξίες. Δεν είμαι το κατοικίδιο, όμως χαίρομαι που υπάρχει αυτό το ιστολόγιο και κυρίως που μας επιτρέπει να λέμε τη γνώμη μας ανώνυμα, ώστε να ακούγονται κάποιες αλήθειες δίχως να χρεωνόμαστε όσοι τις λέμε τις συνέπειες της ειλικρίνειάς μας. Κι όσο γι αυτούς που δεν τους ενοχλεί η μπόχα στο χώρο του βιβλίου είναι ελεύθεροι να πάρουν βαθιές εισπνοές, ουδείς θα τους σταματήσει κι η μπόχα καλά κρατεί.
Έχεις πολύ πλάκα ρε φίλε που τα λες όλα αυτά περί εκπόρνευσης, κουμπαριών και λοιπών παθογενειών. Ενώ αναφέρεσαι σε καμμιά 50αριά υποψηφιότητες, προβάλεις μία ή δύο περιπτώσεις για να τις μηδενίσεις όλες.
Για να κάνεις και το κομμάτι σου έπρεπε να αποδώσεις ποικίλα φαύλα κόληματα και για τους υπόλοιπους 48 υποψηφίους αλλά αυτό θα προυπόθετε περίσσια φαντασία εκ μέρους σου που εκ των πραγμάτων θα σε έχριζε συγγραφέα και ποιος ξέρει; μια μέρα και υποψήφιο για τα βραβεία του Διαβάζω...
Ένας υποψήφιος (όχι η Φακινού ούτε καμιά πόρνη)
Ιωάννα Μπουραζοπούλου μεγαλο ταλεντο.
δεν ξερω τι επιθυμει η κ. Ζατελη και δεν νομιζω οτι πρεπει να προσεχει παρεες κλπ, πολυ μικροαστικο το βρισκω. καλο ισως ειναι που υπερασπιζεται τουλαχιστον τα συναισθηματα της, σε κοσμο οπου η λογικη ετσι κι αλλιως εχει παει περιπατο. ΕΓΩ όμως εχω αναγκη να τη διαφυλαξω ως αξια, και με ενοχλουν οι σε βαρος της κατινιες (οπως σε βαρος οποιουδηποτε, γενικα παθαινω αλλεργια με τις κατινιες), αλλα βεβαια ολοι ειναι ελευθεροι να γραφουν ο,τι θελουν κι αν δεν γουσταρω ας μην διαβαζω (προλαβαινω πιθανη απάντηση).
η λογοτεχνικη αξια και η ηθικη δεν ειναι ασχετες, ειμαι της ρομαντικης αποψης οτι η πρωτη βοηθαει στη διαμορφωση της δευτερης, με την ευρεια εννοια βεβαια.
η ανωνυμια καλη ειναι, δεν διαφωνώ. κυριως οταν υπερασπιζεσαι καποιους και δεν γουσταρεις να παρεξηγηθεις από αυτους ακριβως.
προσωπικα δεν παιρνω εισπνοες απο το χωρο του βιβλιου, παιρνω όμως (αναγκαστικα) απο αλλους χωρους και ειναι το ιδιο. Ολοι αντανάκλαση της ιδιας κοινωνιας ειναι.
Εννοείται πως καλά κάνει η Ζατέλη και υπερασπίζεται τα συναισθήματά της. Θα ήταν δηλαδή πιο θεμιτό και ηθικό αφού έχει τόσο στενή σχέση με τον εν λόγω συγγραφέα να μην τον υποστηρίξει, να μην προωθήσει τη δουλειά του, να μην τον επιβαλεί στο χώρο, να μη φροντίσει ώστε να μάθει ολόκληρη η Αθήνα ότι τον έχει υπό την προστασία της; What are friends for?
Αγαπητοί μου,
Το παρόν ιστολόγιο προσφέρει ανωνυμία για σοβαρές απόψεις και όχι για φτηνά κουτσομπολιά. Η κυρία Ζατέλη είναι μια εξαιρετική λογοτέχνις και δεν ενδιαφέρουν τα προσωπικά της αυτόν ειδικά το χώρο.
Θα παρακαλούσα οι κριτικές να εστιάζονται στην αξία των βιβλίων και όχι στην απαξία των ανθρώπων.
Μετά τιμής
Το Κατοικίδιο
Τα προσωπικά του οποιουδήποτε ενδιαφέρουν το κοινό, όταν επηρεάζουν τη δημόσια ζωή. Δεν έχουμε καμία ευθύνη να προστατεύσουμε την Ζατέλη ή όποιον άλλο από τα πάθη τους, αυτό είναι κάτι που πρέπει να το κάνουν οι ίδιοι. Το θέμα είναι πως εξολογοτεχνικά κριτήρια καθορίζουν ποιά βιβλία θα εκδοθούν και στη συνέχεια θα προβληθούν. Ντροπή σε αυτούς που το κάνουν και σε όσους με την σιωπή τους το νομιμοποιούν και όχι σε όσους το συζητούν.
Αν όσα γράφονται ή υπονοούνται είναι αληθή, το χειρότερο είναι ότι μια πολύ καλή συγγραφέας προώθησε ένα κακό βιβλίο (προσωπική άποψη βέβαια, αλλά, ναι το έχω διαβάσει). Πώς είναι δυνατόν να το κάνει αυτό κάποιος που αγαπά τη λογοτεχνία; Αυτό είναι που με λυπεί...και που δεν θέλω να πιστέψω.
κρίμα που δεν υπολογίσατε καθόλου την ιστορία αυτού του βιβλίου στα έντυπα και το αγκάλιασμα που δέχτηκε, καλώς ή κακώς, από την κριτική κοινότητα. Το βιβλίο συζητήθηκε θετικά από τους πιο απαιτητικούς κριτικούς και αυτό ήταν το διαβατήριο του για τη μικρή λίστα των βραβείων του διαβάζω. Γιατί εμπλέκετε στην όλη ιστορία ανθρώπους που αυτή τη στιγμή δημιουργούν και ουδόλως τους απασχολεί το θέμα που συζητάτε? Το ξέρετε ότι αυτή τη στιγμή χαλάτε μια πολυετή φιλία? Δεν είναι παιχνίδι το ιντερνετ. Σας δώσαν την ανωνυμία και την χειρίζεστε ως δικτάτορες. Δεν παιζουν με τα ανθρώπινα συναισθήματα. Σταματήστε.
φώτης θαλασσινός
Ο κος "ανώνυμος" ως γνήσιος Ελληνάρας, επιτελεί άψογα το καθήκον της φυλής με το να βλέπει πάντα και παντού συνωμοσίες. Μπράβο φίλε μου! Βέβαια ελπίζω να γνωρίζεις ότι στη βαθμολογία των κριτών του Διαβάζω, βαθμολογούνται όλοι οι συγγραφείς από 10 έως 1. Έτσι αν ο κος Θαλασσινός π.χ. συγκεντρώσει έξι 10 και ένα 1, και κάποιος άλλος συγκεντρώσει 7 εννιάρια, νικητής θα είναι ο δεύτερος (για να αναφέρουμε ένα ακραίο αριθμητικό παράδειγμα). Οπότε coolάρετε κύριε προλαλήσαντα ανώνυμε. Πέραν αυτών όντως ο κος Θαλασσινός έχει τύχει ευμενέστατης κριτικής από πολλά έντυπα και πολλούς δημοσιογράφους και το βιβλίο του έτυχε θερμής υποδοχής. Αλλά ξέχασα, αυτό δεν οφείλεται στην αξία του συγγραφέα, προφανώς ο κος Θαλασσινός είναι κολλητός με τον Ρούπερτ Μέρντοχ και παιδί της διαπλοκής!! Έτσι είναι αν έτσι πιστεύετε...
β.π.
αυτο με τα εννιαρια και τα δεκαρια έχει πολλή πλακα!
Αγαπητό Κατοικίδιο,
Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω που συμπεριλάβατε το μπλόγκ μου στη λίστα των δημοφιλών. Και θα ήθελα να σας στείλω το καινούριο μου πόνημα με τίτλο "Ημερολόγιο Αβάνας" (εκδόσεις Ηλέκτρα).
Σε ποιά διεύθυνση να το αποστείλω;
Πάντως, με θλίβουν όσα διαβάζω στο μπλόγκ, που εμφορούνται απο προσωπικές αντιζηλίες.
Η λογοτεχνία είναι μία και οι λογοτέχνες έχουν δικαίωμα στην προσωπική ζωή του έκαστος.
Ευχαριστούμε για το βήμα που μας δίνεις και για την τήρηση κάποιων αποστάσεων απο τα τετριμμένα.
Με τιμή
Κυρία Φραγκούλη,
Είναι υποχρέωσή μας να περιλάβουμε όσο το δυνατόν περισσότερα ιστολόγια συγγραφέων και ποιητών. Προσπαθούμε να επικοινωνήσουμε με τον κόσμο της λογοτεχνίας σε ένα τόνο λιγότερο διαπλεκόμενο.
Χθές ήμουν στου Ελευθερουδάκη και είδα την πολύ ωραία βιτρίνα με το βιβλίο σας. Η αφίσα είναι καταπληκτική. Μπήκα στον πειρασμό και το αγόρασα μαζί με κάποια άλλα καινούρια.
Πάντως, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας στο zoipet@yahoo.gr
Καλοτάξιδο το βιβλίο σας και τα άλλα βιβλία της άνοιξης. Η παραγωγή μου φαίνεται πιο πλούσια απο το χειμώνα.
Φιλικά
Το Κατοικίδιο
Για δύο βραβεία να είστε σίγουροι: για της Φακίνου και της Μπουραζοπούλου (επί του συγκεκριμένου, η Μπουραζοπούλου το αξίζει, επιτέλους).
Αν είναι μια φιλία να χαλάσει επειδή κάποιος άγνωστος εκφράστηκε αντιθέτως, μάλλον είχε πήλινα πόδια. Και αμάν πια, εσείς οι συγγραφείς εκτίθεστε δημοσίως, άρα είστε δημόσια πρόσωπα, εαν δεν αντέχετε την κριτική ή την αντίθετη άποψη, γιατί δεν κάνετε κάτι άλλο; έλεος!
Γενικώς, θα συμφωνήσω με τους προλαλήσαντες. Επιτέλους, κάποια στόματα αρχίζουν να ανοίγουν, και κάποιες αλήθειες να μαθαίνονται παραέξω.
...και αυτή τη βλακεία στο κείμενο του Διαβάζω, αναφορικά με τα βραβεία ποιός την υπέγραψε; ελπίζω όχι ο Μπασκόζος. Από πότε ο όγκος έγινε μειονέκτημα; θα τρελλαθούμε τελείως Κύριοι του Διαβάζω μας. Βαριόσαστε να διαβάσετε; τότε αλλάξτε το όνομα του περιοδικού σε "Δεν Διαβάζω".
Αδικήσατε βιβλία που έπρεπε να μπουν στη λίστα έστω και ας μη σκοπεύατε να τους δώσετε τίποτα, που να πάρει η ευχή. Θα σας περιμένω του χρόνου, όπου φέρελπις λογοτέχνης ετοιμάζει ογκωδέστατο βιβλίο (για να δούμε, γιατί όχι μόνο θα το βάλετε στη λίστα, αλλά και πιθανόν να το βραβεύσετε...)
Νομίζω πως όλοι οι απορριφθείσες επίδοξοι συγγραφείς σ' αυτό το μπλογκ μαζεύτηκαν να πούνε τη γνώμη τους... Αν μαζευτήκατε και πάνω από 20 μπορείτε να συστήσετε και σωματείο...
Γεια σας. Επειδή βλέπω ότι γνωρίζετε καλά την ελληνική πεζογραφία, θα ήθελα να σας παρακαλέσω, αν ξέρετε, να μου πείτε πόση καννέλα να ρίξω στο ριζόγαλο και από πού μπορώ να αγοράσω ένα ωραίο σεμεδάκι για την καινούργια μου τηλεόραση. Σας ευχαριστώ.
Πολυ ωραια ειμαστε μια ανωμαλη παρεα
Η Ζατελη,η Φακινου και ο Θαλασσινος οι μόνοι εκπρόσωποι της ελληνικής πεζογραφίας, ξέχασα και ο Γρηγοριάδης λες και δεν υπάρχουν να ασχοληθείτε μς άλλους του επιπέδου σας όπως Μαντά, Καρακάσης, Δημουλίδου, Καλλιοντζή, Λεονάρδο και άλλες δημοκρατικές δυνάμεις. ΣΥΓΝΩΜΗ ΑΛΛΑ ΔΕ ΘΑ ΞΑΝΑΜΠΩ ΝΑ ΣΑΣ ΑΠΑΣΧΟΛΕΙΣΩ ΔΙΟΤΙ ΜΟΥ ΘΥΜΙΖΕΤΕ ΤΟ ΝΤΕΜΗ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗ ΚΑΙ ΤΟ ΡΙΒΑΛΝΤΟ, ΤΟΝ ΚΟΚΚΑΛΗ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥΣ. ΣΟΒΑΡΕΥΤΗΤΕ, ΜΑΛΛΟΝ ΕΙΣΑΣΤΕ ΜΕΓΑΛΑ ΠΑΙΔΙΑ. ΦΙΛΑΚΙΑ
Βασική ερώτηση: τι μάρκα είναι η τηλεόραση;; πότε θα δούμε το Ριβάλντο;
Το σεμεδάκι να είναι από το Σουφλέ, όσο για την κανέλα, βάλτε όση και ριζόγαλο, (προτιμήστε τα μπαστουνάκια, άστε όμως τον κόσμο ήσυχο, γιατί δεν θα καταφέρετε να δείρετε κανέναν).
Δεν θα την πετάξετε όμως, γιατί μετά μπορείτε να τη "χώσετε" κάπου αλλού (στη ζάχαρη για παράδειγμα).
Κάντε Υπομονή. Θα έρθουν κι άλλα βραβεία. Κρατικά. Έ-έ-έρχονται!!
somatio uparxei. kai xoros gia aftous pou pasxoun apo logotexniki sxizofreneia episis.re Foti Thalassine, ti tsimpises kai kathesai na apantas genika se diaforous sta blogs? gmotokeratom! xamenos prixologika tha vgeis, ti Zateli tin pao me xilia, einai apithani tipisa. I ipothesi "aksies" sikonei megali sizitisi. poly megali, kai oxi gia blogs. oxi pos kaneis apo aftous pou mpainoun edo i genika sto net tha eixan ta kotsia na tin kanoun, mi geliomaste kai mi geliosaste. KANEIS DEN THA TOLMOUSE NA ISXIRISTEI AFTA POU ISXIRIZETAI EPONYMA.KAI KANEIS EPONYMOS DEN THA TOLMOUSE NA PEI DIMOSIOS AFTA POU MAGEIREVEI IDIOTIKOS.
Λοιπόν, πως σας φάνηκαν τα αποτελέσματα;Μας την έσκασε ο Μπασκόζος. Και λυπήθηκα και χάρηκα.Πάντως, κρίμα για τη Μπουραζοπούλου.
Tis kaimenis tis kirias Mpourazopoulou kako tis kanane oi diaforoi kollitoi pou arxisan na tin proothoun sta ksafnika les kai einai o logotexnikos mesias,an psaksete ligaki tha vrite apisteftis silipsis keimena iper tis, pou na kseligonesai sto gelio.O ekdotis pou fainetai sovaros anthropos tis mipos na evaze kai ligo xeri stous anothen anaferomenous na mazeftoun, giati eimai sigouros oti enas logos gia ton opio den pire i kiria to vraveio einai afti i apegnosmeni prospatheia na fanei san eksogiini. Ton Panagiotidi den ton exo diavasei. par'olo pou diavazo apo poli mexri para poli, den ton iksera.opos kai na'xei mpravo tou tou anthropou, ena vravio san tou Diavazo einai spoudaia prika. Kai MPRAVO sto Diavazo pou mas ekseplikse efxarista. Poli tha ithela na eixa prosklisi gia na pigaina ki ego stin parousiasi...
Post a Comment